Politika proširenja Evropske unije: koncept, naučene lekcije i slučaj Srbije

Kostić, Marina (2014) Politika proširenja Evropske unije: koncept, naučene lekcije i slučaj Srbije. Srpska politička misao, 45 (3). pp. 219-233. ISSN 0354-5989

[img] Text
Srpska-politicka-misao-3_2014-M. Kostic.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (297kB)

Abstract

Procesi u Evropi nakon hladnog rata pružili su jedinstvenu priliku državama članicama Evropske unije (EU) da oblikuju evropski poredak. To nije bilo koji poredak, već poredak evropskih država, koji je ne samo geografski već i normativno određen. On se uspostavlja preko međunarodnih ustanova kroz koje se vrši difuzija i institucionalizacija načela, normi i pravila EU kao međunarodnog društva. Predmet ovog istraživanja je nastanak i razvoj politike proširenja EU kao međunarodnog režima nastalog u okviru EU. Cilj istraživanja je objašnjenje kako se ova politika, sa stečenim iskustvima i naučenim lekcijama, razvijala na takav način da svoj najformalizovaniji i najsloženiji oblik dobija u slučajevima onih koju su poslednji u nizu proširenja – u ovom momentu država Zapadnog Balkana i Turske. Navedena teza se istražuje u teorijskim okvirima engleske škole međunarodnih odnosa i teorije režima, kao najpodesnijih za objašnjenje nastanka politike proširenja, kao i socijalnog konstruktivizma, koji ukazuje na načine i pravce njegovog razvoja. U metodološkom smislu, dedukcijom i analizom se koristimo kada iz postojećeg saznanja i iskustva o prirodi EU kao međunarodnog društva izvodimo teze o politici proširenja, kao jednoj od međunarodnih ustanova nastalih u okviru Unije, dok se indukcijom, sintezom i generalizacijom koristimo prilikom izvođenja teza o posledicama iskustava i naučenih lekcija EU iz dosadašnjih proširenja. U radu se najpre objašnjava teorijska utemeljenost politike proširenja, njen realistički i normativistički aspekt, a zatim razvoj ove politike primenom socijalnog konstruktivizma. Naučene lekcije, koje postaju deo znanja i „učenja“ Evropske unije u oblasti proširenja navode se u poslednjem delu rada.

Item Type: Journal Article
Uncontrolled Keywords: međunarodno društvo, međunarodni režim, Evropska unija, politika proširenja, naučene lekcije, Zapadni Balkan
Depositing User: Ana Vukićević
Date Deposited: 11 Feb 2019 08:29
Last Modified: 10 Oct 2023 12:20
URI: http://repozitorijum.diplomacy.bg.ac.rs/id/eprint/30

Actions (login required)

View Item View Item